Bila Hati Dah Panas...

Friday, November 26, 2010

Agak lama jugak aku tak menulis. Jari jemari kasar aku dah mula gatal nak meluahkan pelbagai jenis rasa sejak berpindah ke aquarium baru. Sebelum ini aku pernah menulis tentang kisah salah seokor ikan besar yang menyalak bukit, yang marahkan kelambu, nyamuk dibakar,....??? Terbalik..? Betulkan la sendiri.... Tapi situasi kali ini makin parah..

Enggan aku ceritakan tentang boss aku sendiri yang rata-rata kisahnya ikan2 lain dah tahu dan terlebih maklum. Cuma kali ini aku nak sangat meluahkan rasa ketidakpuasan hati aku terhadap salah seokor anak ikan flower horn, sorry, bukan flower horn, aku rasa ikan bandaraya, yang baru jer masuk ke aquarium bagi mengepalai tugas-tugas ikan dibahagian tempat aku bertugas.

Ini membawa maksud, aku tidak lagi melapor kepada ketua bahagian yang selama ini menjadi inspirasi aku untuk rajin berkerja (sebenarnya ada 2-3 ketua bahagian yang cukup aku kagum dalam hal ehwal tugas harian). Namun, aku tetap di nilai dari segi KPI tahun ini oleh ketua bahagian yang lama memandangkan ketua bahagian yang baru ini,baru memulakan tugas mengawal selia bahagian aku kurang dari 3 bulan. DIULANG, KURANG DARI 3 BULAN!!!! dan secara tak langsung kehadiran ikan bandaraya ini ketika penilaian tahunan aku di buat hanyalah sekadar menghormati tugas baru yang akan di serahkan kepadanya bermula tahun hadapan.DEM!!

Cukup sampai situ, tak perlu dihuraikan lebih terperinci tentang segala macam tugas dalam aquarium kerana apa yang ingin aku ceritakan bukan berkenaan bidang tugas, walaupun ada perantara hubungan dengan luahan isi hati aku.

Baiklah, let's listen to the story. Tahun ini aku hampir mencapai 80% KPI yang telah ditetapkan oleh suruhanjaya ikan2 aquarium. Malah dalam kesibukkan tugas mengawal projek yang masih belum 100% siap, aku masih lagi setia mengawal 1 bahagian yang agak macam haram jalan kerjanya hampir setiap hari. Macam sual!!! Itu belom dikira melatih ikan untuk menjadi ketua, yang akhirnya menjadi ketua hanya untuk tempoh 6 bulan sahaja. DEM!!!!!!

Dan aku masih lagi setia mencipta satu lagi ketua ikan selepas itu. Juga dalam masa yang sama aku masih lagi perlu mencipta dan menggarap skill 2 ekor lagi ikan remaja di bahagian lain untuk menjadi ikan dewasa dalam hal ehwal kerja.

Cuba kita kira, 2 campur 2 sama dengan?? YES..., 4, bayangkan aku boleh dikatakan berjaya mencipta dan menggilap skill 4 ekor ikan dalam jangkamasa setahun.. di tambah dengan tugas harian yang perlu diselesaikan, 5 training yang perlu di cukupkan dalam jangka masa setahun, segala macam briefing dan presentation juga dalam jangkamasa setahun, dan.. dan.. dan.. mengurangkan jumlah MC berserta cuti kecemasan sepanjang tahun ini, bagi aku, juga satu perkara yang baru betul2 challenging!!!

Baiklah, hendak dijadikan satu carutan, ketika penilaian aku dibuat oleh ketua bahagian yang lama, yang memang tahu bagaimana aku bekerja selama lebih 10 tahun, maka tidak banyak masalah diluahkan melainkan yang baik2 belaka, yang perfect2 dan improve2 belaka, aku bukan kaki bodek! aku juga bukan kaki kipas dan tikam atau pijak kepala orang lain untuk mengejar pangkat. Bagi aku, apa gunanya pangkat kalau gaji ciput dan sakit otak bila tiba hari gaji.. sebagai rujukan dan bukti, setelah tiga tahun bekerja, barulah aku dinaikkan ke gred 2 sebagai senior, walhal budak yang baru masuk kurang setahun dah berjaya ke gred 3 sekaligus menjadi ketua aku satu ketika dahulu. Beb, sorry, dan aku tak dengki pon sebab budak tu mmg bagus dan aku support dia sehinggakan sebelum dia resign dia sempat nominate nama aku untuk menggantikan tempat dia. Alhamdulilah kerja keras aku di Singapore dan Dubai mendapat perhatian dari ketua bahagian hasil recommended dari beliau. Maka aku mengambil alih tugas beliau sehingga sekarang.

Ok..ok.. cukup. Berbalik kepada hal ehwal penilaian tahunan tadi. Amarah aku mula meluap bila ikan bandaraya nie mula mempersoalkan segala hasil usaha dan penat jerih aku sepanjang tahun ini untuk sekurang-kurangnya mengekalkan rating tahun lepas yang kurang setakok sahaja lagi untuk dapat full mark!!! Dan antara soalan yang buat aku rasa nak kaki kan aje ikan ni bila dengan sombongnya dia bertanya ala-ala bapok mintak rokok kat Blue Bar..

' Where is the proof?? Do u have any document to support what have been done???...'

Macam haram!!!! nasib baik aku masih lagi waras, dan memikirkan periuk nasik aku untuk mak, abah dan anak bini. Kalau aku bujang lagi, pegi mampus!!! memang dia balik kurang 5 ke 6 batang gigi, dan aku antara akibatnya mungkin dibuang kerja serta merta. Tak jadi hal kalau bujang lagi..

Maka usai menyelesaikan segala kekusutan selama hampir sejam di dalam bilik ketua bahagian aku, maka aku pun keluar dengan muka Supir Sapian yang tgh mengawal marah. Begitu juga ketua bahagian aku. Si ikan bandaraya ni juga keluar dengan selamba dan muka belagak bagus... Macam sial!!!!!

5 minit kemudian, ketua bahagian aku ajak aku keluar isap rokok walaupun dia tak merokok. Seperi biasa agenda mengumpat.. Perkara pertama dia sebut,

' Macam haram jer mamat ni!!! (meng arahkan rasa amarah kepada si ikan bandaraya tadi), Aku tau aku tak nak invite dia masuk buat appraiser ko..!!!!'

Aku diam dan cuba tidak menokok tambah amarah dia, aku nyalakan rokok aku tarik dalam2.. Aku diam lagi... Si ketua bahagian yang menilai KPI aku tahun ni sambung lagi ayat dia..,

'Baru jaga ko 2 bulan dia punya komen macam dah jaga ko setahun..!!!! Masak la ko next year sepat...' sambung ketua bahagian aku lagi..

Aku sedut asap rokok sekali lagi dalam2, sambil hati kecil aku berkata...

'Kena start update resume nie...' sayu.....

0 comments: