Bukan Kisah Cinta

Tuesday, October 19, 2010



Pernah baca..??? OK, kalau pernah baca, aku amat pasti ada sesuatu yang menyentuh jiwa, sesuai dengan gelaran yang dibawa penulis sebagai novelis 'pembangun jiwa'.

Aku tak berapa pasti berapa ramai novelis Malaysia yang mempunyai ilmu yang bukan sedikit dalam hal ehwal menggarap cerita berdasarkan kecerdikkan beragama. Tapi jika di Indonesia, Sheikh Habib bukan calang-calang novelis. Aku tabik spring insan macam ni! Orang berilmu yang menyebarkan ilmunya melalui penulisan yang berbentuk harapan agar masih ada lagi insan seperti yang diilhamkan di dalam novel tulisannya di atas muka bumi nie.

Yang paling aku kagum, setiap inci ilmu yang di miliki baik duniawi atau pun ukhrawi disampaikan dengan cara yang mudah di fahami sesuai dengan cara penerimaan pembaca-pembaca yang kurang memiliki ilmu agama. Secara tak langsung menarik minat mereka untuk mencari lebih maklumat tentang apa yang di sampaikan. Tapi aku belum lagi sampai tahap tu. Al-maklum.

Bagi orang macam aku, baca novel ni kadang-kadang dapat mengurangkan sedikit tekanan darah tinggi, kalau nak harapkan jaga makan, dan rajin bersenam, agak susah jugak. Kadang-kadang cara hidup tu kena tukar la jugak sikit-sikit.. faktor usia bak kata kawan-kawan aku kat aquarium!

0 comments: