Social Network Punya Pasal!!!

Monday, October 4, 2010

Aku terkedu sekejap.., agak lama lebih kurang dalam lima minit. Selepas membaca 'posted' di 'wall' salah seorang 'classmate' aku waktu di sekolah menengah. Si suami yang menggunakan 'account' 'social network' 'classmate' aku untuk membuat 'annoucement' tentang berita perceraian mereka. Si suami juga menceritakan perceraiaan berpunca dari kecurangan 'classmate' aku dengan beberapa 'social friends'nya di dalam 'social network' tersebut. Sambil mengucapkan terima kasih dalam nada sindiran kepada jaringan 'social network' tersebut kerana menjadi punca utama isterinya curang. Menurutnya lagi bukti-bukti kecurangan tersebut telah dikenalpasti apabila gambar2 si isteri di 'upload' oleh 'scandal2' si isteri sebelum ini dan si suami yang menyimpan kata laluan account social network si isteri menganalisa satu persatu gambar setiap friend list nya, yang akhirnya dijadikan bukti kukuh untuk menceraikan si isteri.

Aku tak tahu seberapa benarnya cerita yang disampaikan oleh si suami. Aku juga tidak curiga dengan berita tersebut kerana sebelum ini aku pernah terbaca berita2 seperti ini di tabloid-tabloid ibukota. Dan setiap inci cerita itu merupakan kecurangan si isteri dengan lelaki lain.

Aku juga melihat sendiri bagaimana suami-suami orang ini juga sebenarnya antara penyebab-penyabab keruntuhan rumahtangga isteri2 orang lain.

Oleh kerana aku berbangsa Melayu, maka kesemua cerita yang aku baca juga berkisar dengan budaya Melayu Moden ini yang semakin menjadi-jadi akhir-ahir ini.

Pada aku, issue ini harus di ketengahkan oleh pemerintah kerana perkara-perkara sebeginilah yang merosakkan institusi insaniah (kemanusiaan), rumahtangga, dan institusi masyarakat Melayu lebih2 lagi yang beragama Islam.

Pemerintah di bahagian syariah harus melakukan sesuatu agar kes-kes perceraiaan sebegini dihentikan atau setidak-tidaknya dapat di bendung bagi mengelakkan kelahiran anak-anak yang tidak sah taraf yang akhirnya merugikan institusi sesebuah negara.

Ini tidak, pemerintah Melayu kita masih leka meperjuangkan agenda politik masing-masing baik yang sedang berkuasa mahupun yang sedang merebut kuasa, sama je..!

0 comments: