DIn Jibab

Wednesday, August 25, 2010

Setiap hari dia akan meranduk dari hulu ke hilir Kampung Sri Aman dengan basikal tua peninggalan harta pusaka Arwah Hj. Hasbullah, arwah ayahnya. Kerjanya seharian lain tidak, mengambil upah memanjat pokok kelapa. Ntah kenapa nasibnya kelihatan malang berbanding adik beradiknya yang lain. Nak di katakan fizikal yang cacat, tidak jugak melainkan kuku kakinya yang bengkok kesan dek dihimpap sterika tatkala usianya 8 tahun. Selain dari itu, tubuhnya sihat wal'afiat fizikal dan mental. Ada jugak juak-juak yang mengatakannya gila. Namun itu semua tak diendahkan olehnya dan Mak Timah ibunya hanya memekakkan telinga tatkala orang kampung mengumpat dan mengeji anak kesayangannya itu.' biarlah.. dah itu kehendaknya, buat kerja pejabat tak boleh', jawab Mak Timah setiap kali ditanya dek jiran-jiran mulut longkang tentang kerja kampung yang dilakukan dek Din Jibab.

Kisahnya bermula di Petaling Street sewaktu dia bekerja sambilan menjual VCD cetak rompak. Waktu itu cuaca terlalu panas menyebabkan Din Jilbab keluar dari lorong sambil menyalakan sebatang Gudang Garam buat menenangkan diri di hujung lorong. Tak semena-mena sebuah kereta Saga 1.3 membelok dari arah bertentangan sambil mencampak beg plastik sampah yang tak diketahui isinya.

'Bodoh! Tak der sivik punya orang!!' bentak Din Jilbab sambil mengangkat plastik tersebut dan meletakkannya di tong sampah. Usop Senget musuh sakat Din Jilbab lantas mengambil plastik sampah yang dibuang tadi dan memasukkannya ke dalam beg Din Jilbab yang memang selalu di 'parkir' de tepi tong sampah yang sama buat 'cover line' andai di serbu dek KDN kerana menjual VCD cetak rompak.

Sudah menjadi kebiasaan Usop Senget gemar menyakat Din Jilbab dengan memasukkan plastik sampah ke dalam beg VCD nya. Bila pulang kerumah Din akan menyumpah seranah Usop Senget dek kerana di tendang dek konduktor bas metro kerana bau busuk yang datang dari beg VCD nya.

Itu 5 tahun dahulu. Sekarang yang kaya hanyalah adik beradiknya. Plasik sampah yang dimasukkan oleh Usop Senget tu sebenarnya penuh dengan not RM100, yang hampir kepada jumlah keseluruhan RM 1 Juta.

Pulang ke rumah kebetulan abang Din Jilbab yang tengah, Meran Jongos lantas membantu Din Jilbab membuang sampah2 yang diletakkan dek Usop Senget, kerana itulah rutinnya abang yang penyayang. Namun hari itu telah mengubah nasib Din Jilbab sekeluarga, atas rasa tanggungjawab, Meran Jongos memasukkan sejumlah wang kedalam ASB adiknya, dan mengambil sedikit lagi untuk bekal buat dia melaram dengan lancer GT barunya. Din Jilbab? Meran Jongos tidak pernah membenarkan adiknya ke Petaling Street lagi kerana bimbang adiknya menjadi sasaran mana2 kutu yang buang duit tersebut.

Namun tidak diketahui kenapa preofesion memanjat pokok kelapa menjadi kegemaran Din Jilbab......

0 comments: