Itu Dulu................

Sunday, August 29, 2010

Jln Tun Razak 2000

Satu pagi tu aku cam biasa meranduk panas pagi dalam pukul 8.. rasanya.. untuk ke bus-stop tempat aku tinggal yang terpaksa aku rahsiakan namanya. Masa tu aku dalam perjalanan ke kolej rahsia, secara kebetulan ada kelas yang tak berapa gemar aku nak masuk, rahsia jugak kelas apa. Sedang aku tunggu bas dalam lebih kurang 15 minit, lalu satu bas metro yang memang terkenal dengan kekurang ajaran 'driver'nya bila nak merebut penumpang. Aku pun tahan, bas berhenti, aku terus naik. Ntah macam mana ada pulak sorang amoi yang agak2 tip top berbaju kurung duduk tidak jauh dari pintu depan. Sekali lagi kebetulan, dan mungkin jodoh ada satu tempat duduk kosong bersebelahan bangku dia.

Aku tanpa segan silu terus duduk di bangku bersebelahan amoi tu sambil senyum dan menyapa 'hi' lagak spontan. Dia menyahut dan senyum macam dah biasa kenal. Aku pon dengan selamba tanya dia,

'Nak pegi mana..? sorang jer ker..?' dia pulak sekali lagi macam dah lama kenal, lantas menjawab,

'Ermm.. nak pegi kelas, sorang jer..' jawab amoi tu.

Macam biasa bila ada response aku pun tak suka nak buang masa 45 minit ke Central Market dengan hanya mendengar 'walkman', aku terus menyambung ayat-ayat manis... kalau dapat bawak tgk wayang memang tak segan beb.. muka ada kacuk2 Melayu sikit, cakap melayu pon tak der cacat cela.

Sedar tak sedar cemburu benar masa kalau ada peluang ushar awek yang ala-ala peramah dan lawa, dan bas aku pun sampai di Central Market. Aku lantas bertanya,

'... dah berbual2 nie lupa pulak nak tanya nama u..' tanya aku..

sambil bangun dari tempat duduk, dan aku pun beri laluan, amoi tu jawab,

'... Rahsia.. ' sambil berlalu turun..

Cheh, memang tak der rezeki.. aku pun turun sambil cuba2 jugak ushar dia di celah-celah orang lalu lalang, tapi hampa...

0 comments: